vrijdag 31 juli 2015

Rustige dagen

De afgelopen dagen hebben we geen spectaculaire dingen mee gemaakt, dus dit stukje zal niet zo lang worden. Natuurlijk zijn we elke dag wel even rondom het huis bezig, dat is nou een keer zo, als je een grote tuin hebt, er is gewoon altijd wel wat te pielen.
Nadat ook hier de storm langs is geweest hebben we twee redelijk mooie dagen gehad, vooral 's avonds als de wind gaat liggen en het water rustig is krijg je prachtige weerspiegeling van de mooie luchten. De zon gaat achter ons huis onder, dan schijnt hij vervolgens eerst nog op de twee eilandjes voor ons, die hierdoor vaak mooi in het licht gezet worden. Een bijzondere lucht op de foto, zeker wanneer daar dan ook nog eens de rook uit de sauna van de buren langs komt zweven.
Gelukkig konden we ook weer eens buiten koken, we hadden al eerder geschreven dat we dat eigenlijk elke dag wilden doen, maar het weer heeft dat niet vaak toegelaten.
Woensdag zijn we bij Marja en haar zus op visite geweest. In de middag werd het weer herfstachtig dus Harm is weer aan de jager-studie gegaan en Helen heeft een rivierkreeft van vilt ontworpen. Die daarna een plekje kreeg op de vis-stok. Augustus is de maand dat er veel rivierkreeften worden gevangen en gegeten. Bij het vangen zijn ze grijs maar zodra ze gekookt worden. . . veranderen ze van grijs naar rood.

Gister heeft Harm i.p.v. zijn hardloop rondje een stuk met de Mountainbike gefietst, hij is in de richting van de uitkijktoren Rasavaara gegaan. Je kan hier prachtig Mountainbiken en er zijn leuke klimmetjes, maar daar waar je omhoog gaat ga je ook weer lekker snel bergafwaarts.
Er is een kaart van Koli en omgeving waarin de
fietsroutes vermeldt staan en je door de prachtig natuur  kan fietsen.

Onze "nieuwe Finse schutting"  heeft ook weer een andere plek gekregen, daar waar hij eerst stond kon hij aan een kant geen steun krijgen van een boom dus een nieuwe plek gevonden en weer opgestapeld.
Bij ons bronhuisje hebben we maar eens wat stenen neer gelegd die we "vonden". Wanneer we buiten bezig zijn valt het met de muggen wel wat mee, maar zodra je stil zit is het echt nodig om je zelf te wapenen met een vliegenmepper, wierook en anti-neef-gaspatronen/ geur apparaat. Jammer, toch proberen we af en toe  's middags achter en 's avonds voor buiten op onze veranda te zitten en/of een hengeltje uit te werpen.
Vandaag zijn we naar Joensuu gegaan, we waren namelijk nog niet in het centrum geweest. Een bezoek aan de Taitokortelli (handwerkcentrum) stond ook op het programma zodat Helen wat materiaal had om mee aan de slag te gaan, ze is nu aan het muizen haken voor school (haar kleutergroep heet volgende jaar "de pienter muisjes"). We hebben gelijk inkopen gedaan zodat we een goede week vooruit kunnen qua boodschappen.
Voor vanavond hadden we een afspraak om in het restaurant Alamaja te gaan grillen zodat we ook kunnen bijpraten met Mika en Katheriina, gezellig. Mika had zalm, worstjes en gepofte aardappels bij de grill en binnen kon je van het salade buffet nemen.
Ondertussen even bij gekletst en afgesproken dat ze ons volgende week bezoeken.

1. Lekker makers zijn het, de foto's en het verslag.Dus geen reden om medelijden met jullie te hebben! En....zo moet het ook zijn als je over jullie vakantie 2015 praten! Pama