zaterdag 18 juli 2015

Op weg naar de Nordkapp

Afgelopen donderdagmorgen zijn we rond 08.30 uur op reis gegaan. We willen de komende week een rond reis gaan maken met als 1 van de hoogte punten de Nordkapp.
We waren benieuwd of we ook “wild” zouden tegenkomen en ja, hoor we waren nog maar net Koli uit of daar staken twee wasbeerhonden de weg over. Prachtige beesten om te zien.
Deze dag voerde onze reis door het bosrijke en natuurlijk langs de prachtige meertjes die
Finland rijk is naar de volgende plaats Kajaani, via weg nr. 78 richting Rovaniemi. Hier liepen al de eerste rendieren langs de kant van de weg. Het lag in de bedoeling om elke dag rond 500 km te rijden maar dat liep bleek later toch wel een beetje anders. Rovaniemi ligt op de poolcirkel en ook de enige echte Santa heeft hier zijn huis staan, dus net als de zovele toeristen zijn wij natuurlijk even bij hem in zijn dorp wezen kijken.
Het leek Helen een goed plan om nog een klein stukje door te rijden en dan een trekkershut te boeken. Nou dat door rijden werd toch nog wel een 220 km verder nl. bij het grote skigebied van Levi. Hier hebben we een prachtige studio voor 1 nacht kunnen boeken.
De volgende morgen heeft Harm samen met Kyla een klein stukje van het skigebied bekeken, een enorm gebied waar voor wel 24000 personen bedden zijn. Echt een wintergebied in de zomer is het uitgestorven.
Na de wandeling van Harm zijn we om 10.00 uur verder getrokken, ook vandaag was het de bedoeling om niet al te ver te rijden, maar het reed zo lekker en hebben we dus een 450 km gereden naar het volgende plaatsje Storslett in Noorwegen. Het was adembenemend mooi onderweg, watervallen, de fjorden echt geen woorden voor. We zagen bergen nog bedekt met sneeuw waaruit die prachtige watervallen dan weer tevoorschijn kwamen. Af en toe moesten we gewoon stoppen om langs het stenen strand te jutten of om mooie foto's te maken.
We voelden ons erg “rijk” en bevoorrecht om dit te kunnen en mogen meemaken.
In Storslett konden we een kleine trekkershut huren met een “geweldig” klein gammel stapelbed. In het stadje zelf hebben we heerlijk bij een restaurantje gegeten en een een prachtig oud kerkje uit de 18de eeuw bezocht. Bij het verlaten van het kerkje kwam er juist een regenboog te voorschijn die vanachter de berg naar de hemel toe ging (misschien een voorteken?)

Achter de camping zag je een grote waterval met een verval van 64 meter, hier liep een pad naar toe en 's avond om half 10 zijn wij dat pad nog op gegaan. Een geitenpaadje met alleen maar klimmen en af en toe klauteren, maar goh wat was dit de zweetdruppels waard. We kwamen geweldig dicht bij en zagen dat de zon het water raakte en weer opging, grandioos.
Na een wat kort nachtje zijn we vandaag naar de Nordkapp getrokken. Het weer was onderweg prachtig, vooral ook langs de fjorden krijg je elke keer weer een ander kijk op het water. En nu terwijl we dit verhaaltje schrijven zitten we ongeveer 10 km van de Nord Kapp af.
Een reis van ongeveer 430 km.
Het weer is prachtig dus dat wordt vanavond vast en zeker een mooi schouwspel.
We hebben in Skalsvag een leuke trekkershut gehuurd, stijf tegen de bergen aan.

Dat wordt vast vanavond lekker slapen, ook is het hier een behoorlijk stuk frisser.