donderdag 23 juli 2015

Hutjes en schatten

Onze trip zit er op, wanneer we onze blogverslagen terug lezen kunnen we echt zeggen “Wat hebben wij een prachtige indrukwekkende reis gehad”.
We zijn vast dingen vergeten om op te schrijven die we gezien hebben, maar voor ons heeft alles een plekje gekregen in ons hart en hoofd.
Vaak zeiden we onderweg “wat is het toch mooi” of “wauw, wat een prachtige uitzichten, en watervallen” en “moet je eens kijken” Jullie begrijpen het zeker wel dat er voor bepaalde gevoelens gewoon geen woorden zijn, dat kan je niet uitleggen, dat moet je zien en beleven.
Wat zeker leuk is te melden zijn al onze verschillende overnachtings-hutjes. De één wat mooier en groter dan de andere, maar allemaal met hun eigen charme en romantiek
Het eerste huisje was de studio in Levi. Met van alles erop en eraan, duidelijk gemaakt voor wintersporters. Het had een sauna-douche-toilet, wasmachine, koelkast en droogkast.

Ons tweede hutje in Storstlett was echt een hutje, met een tafel, twee stoelen, koelkast en natuurlijk het stapelbed.

In Skarsvåg hadden we keuze uit een hutje met een stapelbed of één met twee losse bedden. Wij kozen voor de luxe, met de losse bedden dus. Hier stond ook weer een tafel, twee stoelen en een koelkast.

De volgende hut in Tana bru had zelfs twee stapelbedden, tafel, stoelen en natuurlijk de koelkast weer. Jullie lezen het goed, nergens is een toilet of douche, daarvoor moest je( soms ) midden in de nacht naar een hokje verder op de camping.
In Vadsø sliepen we bij mensen in huis. Zij verhuurde dus gewoon een slaapkamer.
Onze laatste nacht was een huisje met een hout gestookte sauna, keukenblokje, en twee losse bedden. Hier moest je dus ook weer naar de toiletten die ergens anders gelegen waren.

En natuurlijk alle dieren, het begon bij Koli al met twee supikoira (wasbeerhonden), daarna de rendieren, de poolvos, (is wel even zoeken, maar hij staat echt op de foto)
steenmarter, de vele schapen, en weer kuddes met rendieren. O ja, niet te vergeten de kwallen, pootjes van de Koningskrab

We zijn woensdag nog naar Salla gereden, de plek waar het eigenlijk allemaal begonnen is, verliefd worden op Finland.
Daar aangekomen, het was ondertussen behoorlijk vies weer, stond een oude kennis van ons al niet meer in het restaurant en was er een nieuw Pan Pan Village bij het rendieren park gekomen. Het voelde niet goed, en nadat we hadden gekeken op onze navigatie hoe lang/ver het nog was om naar huis (Koli) te rijden, hebben we besloten om door te rijden naar huis.
Waarschijnlijk waren we ook al zo vol van al die opgedane indrukken dat we graag naar Koli wilden. Het was een lang stuk, met een stop in Kajaani om voor een lange periode weer wat boodschappen in te slaan, maar tegen 23.00 uur en 12 ½ uur in de auto gezeten te hebben kwamen we moe maar zeer voldaan weer op onze eigen plek veilig aan. In totaal hebben we 3711 km gereden met onze top wagen en zijn we "heel wat schatten" rijker.