donderdag 10 juli 2014

Öland, Äland en Finland

Heerlijk,we zijn weer in Koli, na goed 2200 km te hebben gereden in onze super RAV. De reis ging dit keer eerst weer door Zweden. We vertrokken vrijdagavond met de boot van Travemünde en kwamen 11.45 uur zaterdagmorgen in Malmö aan. We hadden van te voren de reis wat uitgestippeld omdat het onze laatste keer met de auto is wilden we graag de toeristische route langs de oostkust van Zweden nemen. Hier hadden we een tweetal dagen voor uitgetrokken want ja, we hebben tenslotte vakantie.

Helen had een breiboek gekregen met patronen van het Zweeds eiland Öland, dus een bezoek aan dit eiland mocht natuurlijk niet ontbreken. Hier zijn we uiteindelijk maar kort geweest, maar wat zag het er prachtig uit. Omdat het schitterend weer was hebben we heerlijk bij het water gezeten en genoten van het uitzicht en de rust.
Opnieuw de grote brug over en verder langs de kust, al zagen we niet veel water het landschap was prachtig, akkers die bijna geel waren en een straalblauwe lucht (hmm de Zweedse vlag?). We hadden een hotelletje in Norköpping geboekt omdat alles op 1 dag niet te berijden was en natuurlijk moesten we s' avonds de voetbalwedstrijd zien. Geweldig wij uitgedost in het Oranje op naar het sportcafé. Daar aangekomen was “Robben” ook al van de partij en bleken wij dus niet de enige Oranjefans te zijn. We weten over 10/20 jaar nog precies waar we waren tijdens de kwartfinale van het NED elftal.

De volgende dag reden we naar Kapellskär voor de boot naar de Älanden. Vier jaar geleden hadden we deze eilanden groep ook bezocht en vonden we het leuk om dit nu weer te doen. Na mooie bootreis van twee en half uur kwamen aan bij Mariehamn, en zochten we onze camping op waar ook trekkershutten te huur waren. Ten opzichte van 4 jaar geleden geen spat veranderd.
We hebben een paar geweldige dagen hier gehad, elke dag prachtig weer en leuke dingen bezocht, zoals: plaatselijke bierbrouwerij, schapenboerderij (natuurlijk heeft Helen weer wol gekocht),
keramiek werkplaats en genoten van de diverse water/rots baaitjes.

Dinsdagavond 23.45 uur vertrok onze boot richting Helsinki om daar woensdagmorgen 10.00 uur aan te komen. Gister aan het eind van de middag kwamen we aan bij ons huisje en zagen we tot onze grote schrik dat we weer aan het werk konden. Er lagen 4 bomen om waarvan 2 flinke en 2 wat kleinere, dus dat wordt weer zagen en kloven. En we hadden nog geen hout !!!
's Avonds de router geïnstalleerd en het lukt, we hebben hier nu draadloos internet en kunnen met  onze eigen telefoons whatsappen. Gelijk geprobeerd om Nederland-Argentinië via de livestream te ontvangen maar dat lukt niet onbetaald, dus via de telfoon/radio het verslag beluisterd.

Vandaag ging Harm gelijk maar aan de slag met het zagen en opruimen van een dikke boom en een kleine, Helen heeft de vliegengordijn die we van Luitzen en Aafje gekregen hadden op maat gemaakt en op gehangen. Ziet er mooi en verzorgd uit. En ja hoor vanavond natuurlijk alweer heerlijk genoten van een heerlijke sauna.

1. Zo dat zit dus weer goed! Mooie reis gehad en......er lag werk te wachten bij binnenkomst. Flinke jongen die over de weg lag. En wat een weer treffen jullie. Koli even bekeken goed vooruitzicht. Thuis alles ok kaart van B&A lag er uit Schotland. Blij te horen dat jullie reis goed verlopen is. Hier OK liefs pama.

2. Ha die H2, dus mooi weer te plak en dan gelijk weer de handen uit de mouwen. Zin in volgende week......!!!! Groetjes van Els Rob en de kinderen.

3. Thuis: en dan de schoenen uit! Veel plezier! Groet ut Snits.