donderdag 29 augustus 2024

'Dubbel' gevoel

Terwijl we dit blog verhaal schrijven hebben we beiden best wel een heel dubbel gevoel. 

Normaliter waren we namelijk nu al weer thuis en hadden wij hier (in Finland) de sneeuwstokken langs de weg geplaatst en het huis in Kerstsfeer gebracht. 

Het voelt daarom heel vreemd te weten dat je collega's vandaag weer op school hun eerste vergadering hebben en zich voorbereiden op het nieuwe schooljaar terwijl wij daar geen deel van uit maken. Oké, Harmen is er na zijn sabbatical weer bij, maar voor mij is het definitief. Maar we wensen iedereen een heel fijn en goed schooljaar toe.

In onze afgelopen week hebben wij weer diverse dingen gedaan.


Zo zijn we zondag naar Koli gefietst, de route gaat over onverharde wegen en is er geen stuk vlak. (Op het filmpje hoor je dat het ook flink waait) Het gaat allemaal aardig omhoog en natuurlijk naar beneden. Wat ben ik blij met mij E-Mountainbike, zeker wanneer we zo klimmen is die ondersteuning (turbostand) een uitkomst en fiets ik met gemak naar boven. Harmen heeft het dan behoorlijk pittig, maar wanneer we naar beneden gaan sjeest hij mij met een snelheid voorbij. Ik durf niet met volle gang naar beneden te suizen ook omdat ik natuurlijk Lyka achterop heb en dus veel rem. In het dorp hebben we een bakje koffie gedronken en kwamen toevallig Marja tegen, daarna zijn we weer teruggefietst naar Hattusaari. 

Zoals we al eerder schreven nemen we elke morgen een frisse ochtendduik. Ik heb er ondertussen wat baantjes zwemmen en oefeningen aan toegevoegd en ben dan een dikke 20 minuten in het water bezig. Wanneer je er 1x door bent is het niet zo koud meer en vind ik het leuk om dit te doen. Af en toe zwemt Harmen met mij mee. Ik had vanmorgen wel bekijks van een 9 tal zaagbek eenden.

Op een regenachtige dag zijn we voor onze tweewekelijkse boodschappen naar Joensuu geweest, wat is het dan bijzonder om aan de kant van de weg een eland te zien. Het nog jonge dier keek prachtig naar links en rechts en stak toen voor ons over. Het is even inzoomen maar dan zie je hem op de foto. 

En tijdens een ochtendwandeling met Lyka zag ik tussen de blaadjes die nu al geel verkleuren en van de bomen vallen een aantal cantharellen klaar om geplukt te worden.

O ja, even een update van onze groentetuin. Op de foto's zien jullie hoe alles omhoog komt. Toch ontzettend leuk dat het zo goed groeit.

Een andere mooie foto die ik jullie wil laten zien is deze, terwijl Harmen hout aan het kloven was voor de buitenoven kwam er een stuk berkenbast los. Bij het omdraaien zag je het prachtige gangenwerk wat houtwormen gemaakt hadden. Toch gewoon een houten kunstwerkje.

7 opmerkingen:

  1. Lekker genieten
    Groetjes uit Oranjewoud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo dat zijn al heel veel verhalen van jullie belevenissen het ziet er prachtig uit bij jullie in de omgeving ik zou zeggen ga er voor en wat een leuke verhalen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige omgeving en een heerlijk relaxed leven. Ik zal jullie met plezier het komende jaar volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk begin van de dag, Helen. En ja, dat dubbele gevoel herken ik ook maar gaat over😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen! Dikke zoen van 'de Mattheüs'. Als je in Nederland bent kom je maar een bakje doen😊. Ondertussen genieten we van jullie verhalen en zijn we stiekem een beetje jaloers😉 Groetjes Liesbeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ienskje (vrouwBob ;-)4 september 2024 om 17:06

    Wat een avontuur om een heel jaar daar te blijven. Alle seizoenen mee te maken en de rust te hebben om het even rustig aan te doen. Mooi om zo jullie blog te lezen en op de hoogte te blijven Groetnis Ienskje van der Weg

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om jullie verhalen te lezen. En wat zit Lyka daar mooi op jou te wachten.... gaat ze jou nooit achterna het water in?
    Groetjes, Gabi

    BeantwoordenVerwijderen