zondag 6 augustus 2017

BasecampSiløya/ Melbu en halve marathon Hadsel

Donderdagmorgen zijn we rond 6 uur (Ned. 5.00 uuur) vertrokken richting Noorwegen. We wilden deze dag een flink stuk rijden zodat we vrijdag niet meer zo ver hoefden i.v.m. de hardloopwedstrijd van Harm op zaterdag in Hadsel Het weer was niet zo geweldig onderweg, veel regen, wat ze ook voorspeld hadden met een waarschuwing voor aquaplaning, maar het reed lekker aan. Via Kajaani, Oulo en bij Tornia de grens over door Zweden.
Hier begon het weer wat op te klaren, we waren van plan om in Kiruna een slaapplek voor de nacht te zoeken bij deze plaats zouden we op een goed 900 km zitten.
Het landschap was ondertussen ook aardig veranderd, in het vooral van de dennenbomen Finland naar de wat groen en later weer de toendra van Zweden c.q. Lapland. Na de Poolcirkel kwamen we ook de eerste rendieren tegen en zagen we een jonge vos die op de uitkijk stond. Op een gegeven moment wilden we alvast gaan tanken zodat we niet met een lege tank zouden staan stopten we bij een tankstation.
Al onze bankpassen geprobeerd maar niets werkte, dus binnen maar even nagevraagd, bleek er al anderhalve dag storing te zijn en konden we geen benzine krijgen omdat dit tankstation alleen op passen werkte. Dit voelde allesbehalve fijn, gelukkig hadden we niet tot het laatste streepje gewacht en hebben we via de tomtom verder gezocht. Na goed 50 km was er gelukkig een tankstation (ander merk) waarbij het systeem wel werkte. We kwamen tegen 16.00 uur in Kiruna aan en hebben we diverse slaapplaatsen bezocht maar die waren vreselijk duur.
Harm voelde zich goed genoeg om nog een stukje verder te rijden en te kijken wat we verder zouden tegenkomen. Rond 18.00 hadden we nog niets, eerst maar wat gegeten en toen via Booking.com een goedkoop hotel gezocht. Die bleek in Narvik (Noorwegen) te staan. Omdat de prachtige uitzichten/natuur ons nog steeds energie gaven zijn we dus doorgereden naar Narvik. Hier hebben we heerlijk geslapen en na een goed ontbijt de volgende morgen vroeg vertrokken voor de laatste etappe die ons naar ons basecamp op het eilandje zou voeren. We hebben de toeristische route genomen en werden onderweg nog verrast met een veerboot die ons naar het volgende eiland bracht.
Weer keken we onze ogen uit naar de prachtige besneeuwde bergtoppen, rotspartijen en watervallen totdat we in Melbu aankwamen. Hier hebben we Thor gebeld (hij verhuurt de basecamp) en na een paar minuten wachten pikte hij ons al op. Wij hadden ondertussen het eilandje met de tent erop al zien liggen.
Met een flinke rubberboot heeft Thor ons met onze spullen naar het eilandje Siløya gebracht waar een gloednieuwe basecamp met toebehoren voor ons klaar stond.
Hier verblijven wij 6 nachten, slapend op een veldbed met schapenvachten, kokend op vuur, geen elektriciteit en een pottiepottie als toilet. Ja, echt terug naar de basis, geweldig, o ja we hebben gelukkig nog drie eilandbewoners zodat we niet helemaal alleen zijn n.l. 3 schapen. Helen heeft natuurlijk al wol geregeld. 's Avonds bracht Thor nog water met een klein bootje waarmee wij zelf naar de vaste wal kunnen roeien en onze boodschappen in het dorp kunnen halen.

Met Thor zijn we terug naar de overkant gevaren om nog wat boodschappen te halen. Tevens hebben we bij een leuke koffie tent koffie gedronken met de lekkerste taart die we tot nu toe geproefd hadden, snickertaart. De eigenaresse van de zaak was buitenom bezig het restaurantje te verven en we hoorden van haar dat ze deze taart zelf bakt. We konden het niet laten om naar het recept te vragen. Ze heeft gezellig bij ons aan tafel gezeten en terwijl ze het recept overschreef hebben we leuk kunnen kletsen.

Vanochtend, zaterdag, na een wat onrustige nacht, wennen aan alle vreemde geluiden en aan het bed, zijn we na eerst een vuurtje hebben moeten maken in ons kacheltje om koffie te drinken (water te koken) naar Stokmarknes gereden waar Harm de halve marathon van Hadsel heeft gelopen. Een prachtige ervaring om hier een halve marathon te lopen. De speaker vond het ook mooi en Harmen werd een paar keer genoemd. Uiteindelijk kwam hij binnen op een tijd van 1.33 waar hij zeer tevreden mee was, omdat het een aardig pittig parcours was met vele hoogte (vals plat) verschillen. Hij kwam als vijfde in zijn categorie binnen.
Maar het sportieve genieten spande de kroon. Na dit evenement zijn we terug gereden naar ons basecamp maar onderweg merkten we het al de mist was hier niet opgetrokken. Zo zeemist kan een paar dagen blijven hangen.

1. Hallo Harm en Helen, wat wonen jullie in een prachtig land ! Op dit moment maken we een rondreis door Finland. We zijn nu in Rauma. Morgen vertrekken we naar Turku. Geniet nog van de Finse zomer. Hartelijke groet Koos en Irma Bos

2. Jammer dat jullie zover weg zitten. Wij zijn weer in Koli en hebben de thee/koffie altijd klaar staan. Jullie zijn welkom. Gr. Harm en Helen