dinsdag 8 augustus 2017

Trip naar Andenes en de Vesterålen

Zondag bij het wakker worden zagen we dat de zeemist nog steeds niet was weggetrokken, maar na ons ontbijt waarbij Harm op het kacheltje in de tent roerei heeft gemaakt zijn we naar Andenes gereden. Andenes staat bekend om zijn safari's naar de walvissen en de papegaaiduikers. Op sommige stukken van de route was het zicht helder en konden we genieten van de verschillende landschappen. Zo zag je weer enorme bergen met besneeuwde toppen, dan weer de kale toendra's. Maar af en toe kregen we ook een flinke regenbui. Na 2,5 uur rijden (is ongeveer 110 km) kwamen in een wel heel mistig Andenes aan.
Na eerst maar eens een kop koffie te hebben gedronken zijn we door het dorpje gewandeld en hebben gevraagd naar een walvissafari omdat we hier nu waren wilden we zoiets niet missen. Maar....helaas er was te veel mist dus was er geen safari mogelijk. Tijdens het wandelen kwamen we nog een zwarte marter tegen. De route die we terug namen was via de andere kant, de kustweg en was geweldig mooi. Witte stranden, turkoois kleurig water, je zou bijna denken dat je aan de Caraïbische zee zou staan. Alleen is het daar toch wel 20 graden warmer.
De route voerde verder door kleine vissersdorpjes en bij een stopplaats zagen we heerlijk cloudberries/lakka.
Gele braamachtige vruchtjes die alleen op moerasachtige bodem voorkomen. Bij terugkomst hebben we in ons koffie tentjes een heerlijke pizza gegeten en met Thor (eigenaar basecamp) gekletst.
Gister hebben we rustig aangedaan. Na het ontbijt met gekookte eieren, ja we worden steeds handiger met het koken op het houtkacheltje in de tent, hebben we eerst lekker gelezen, want het was nog steeds heel erg mistig. 's Middags zijn we er wel weer op even uitgetrokken, nu voor een korte route over dit gedeelte van Vesterålen. Vesterålen bestaat net als de Lofoten uit allemaal eilanden die d.m.v. een brug of een veerboot te bezoeken zijn. Zo zijn we naar Sortland geweest om dit plaatsje te bezoeken. Toen we terug kwamen hebben we een heerlijke pasta uit 1 zak kunnen klaarmaken op het vuur buiten. Binnen moet sowieso 's avonds de kachel ook even aan omdat de mist klam en koud is krijg je dit ook binnen.
Vandaag zouden we op het eiland blijven om deze verkennen. De mist was weer helemaal weggetrokken en werden we weer verrast door de blauwe lucht en het mooie uitzicht. Op een gegeven moment zag Harm een grote vogel op één van de rotsen van ons eiland landen. Bij het zien door de verrekijker bleek het om een Noorse zeearend te gaan. Een geweldige mooie grote vogel waarbij je duidelijk de gele kromme snavel herkende. (Vandaar dat we de foto even vergroot hebben zodat jullie hem beter kunnen zien)
Een groepje zeemeeuwen vielen hem steeds aan totdat hij erop gegeven moment genoeg van had en weg vloog. Terwijl wij over het eiland aan het struinen waren, Helen heeft een hoorn van een schaap gevonden) kregen we bericht van Thor of wij zin hadden om vanavond mee op excursie te gaan naar walvissen en zeearenden die hier veel voorkomen. Nou, dit is natuurlijke een geweldige kans en laten wij zeker niet lopen. Dus gauw met ons bootje naar de vaste wal om alle batterijen op te laden en dit verhaal te typen. En natuurlijk om een echte lekkere cappuccino te drinken
Ons volgende verhaal gaat dus zeker over onze excursie, wordt vervolgd.