donderdag 5 augustus 2010

Koli

Afgelopen dinsdag zijn we later dan gepland vertrokken, dit omdat het om 08.00 uur flink regende en onze tent dus niet konden inpakken. Dus konden we onverwachts een uurtje langer blijven liggen. Kent (chef van restaurant Maja) had ons uitgenodigd om bij hem nog even een kop koffie te halen voordat we vertrokken. Dit om 10.00 uur gedaan (hij had ook nog wat moois voor ons) en ondertussen klaarde de lucht op en toen wij om 11.00 uur bij de tent kwamen was deze al bijna droog.
Om 12.15 uur vertrokken we richting Koli, een reis van dik 500 km en dat betekende zo’n 6,30 uur rijden.
Om goed half 7 kwamen we op de camping “Future Freetime” aan, deze camping ligt aan een klein meertje dat parallel loopt aan het Pielinen meer. Dit meer is één van de oudste meren van Finland (10.000 jaar) en is op zijn langst 90 km en op zijn breedste punt 28 km. Er liggen 1259 eilandjes in. Bijzonder is dat in de zomermaanden er een veerdienst is tussen Koli en Lieksa gaat, maar tijdens de wintermaanden rijden de bewoners deze route met hun auto over het ijs. Koli heeft een National Park waar je beren, wolven en elanden kunt vinden.
's Avonds werden we gelijk getrakteerd op een prachtige zonsondergang.Het leek alsof de lucht in brand stond, geweldig.
Gister (woensdag) kregen wij een uitnodiging van Marja om bij haar een hapje te gaan eten en gebruik te maken van de sauna. Marja en haar familie hebben een vakantiehuisje (Mökki) op een schiereilandje in het Pielinen meer. Het was super leuk, een prachtige plek en heel gezellig. We hebben genoten van een echte Finse sauna met bijpassende gerechten.
Vandaag hebben we het Finse steencentrum bezocht. Op deze locatie staat o.a. de Tulikivi fabriek ( een bekende Finse spekstenen kachel), een steenmuseum, keramiek en andere stenenwetenswaardigheden. Het was interessant en we hebben weer prachtige kachels gezien
De omgeving van Koli is erg mooi. Je kan hier in de buurt raften en ook zitten we dicht bij de plaats Joensuu waar ik afgelopen jaar mijn kleed heb geweven.
Jullie begrijpen wel, wij zijn hier nog niet weg.

1. Tjonge jonge wat een mooie opnamen maken jullie geweldig. Zeer benieuwd naar hoe het complete verslag van deze trip er straks uit ziet. We genieten nu al liefs pama

2. misse jim it moaie fryslan noch net!!!!!! hahahhaha
    gr en genietsje der noch fan Alfredo