zaterdag 14 augustus 2010

Helsinki Marathon

Toen we vanmorgen de gordijnen van ons hotelkamer open deden regende het pijpenstelen. Een enorme hoeveelheid water met veel donder en bliksem. Niet voor te stellen dat het vandaag 28 graden zou gaan worden. Vanmorgen waren we eerst nog even naar de treinen gelopen om te kijken hoe laat die richting Helsinki gingen. Daar hoorden we dat er een aantal treinen waren geannuleerd i.v.m. inslagen door de bliksem. Helen werd nog geïnterviewd door de plaatselijke omroep of we hadden gehoord van het uitvallen van de treinen, en hoe we dat dan hadden gehoord. Er werd wel steeds iets omgeroepen op het station maar ons Fins en Zweeds is nog niet zo denderend. Het was ondertussen alweer droog en benauwd geworden. Samen ( Kyla bleef in het hotel, die heeft Helen later opgehaald ) zijn we met de trein naar Helsinki gegaan die maar 15 min duurde. Na een kleine 2 km lopen waren we bij het Olympische stadion. Daar heb ik me eerst omgekleed en mijn kleren voor na de marathon afgegeven. Toen zijn we richting de startvakken gelopen, daar hoorden we dat er ruim 6.500 deelnemers waren en daarvan ruim 800 buitenlanders.

De start was dus om 15.00 uur en de zon scheen al flink. De planning was dat ik rustig aan zou beginnen en dat heb ik op zich ook wel gedaan, maar het ging vanaf het begin gewoon al lekker. Ik genoot van de omgeving en de mooie gebouwen, ook het publiek was erg enthousiast. Waar ik zelf niet zo van genoot is dat er een flink aantal heuveltjes en bruggen in het parcours zaten. Dus voor een snelle tijd moet je niet de Helsinki marathon gaan lopen. (voor de lopers onder ons !!) Tot het 32 km punt ging het lekker en liep ik op een tijd van 3.20, maar vanaf dat punt was ik meer met mezelf bezig dan met de omgeving. Daar kwam het even op karakter en doorzettingsvermogen aan. Dat waren 10 hele zware km met daarbij nog een aantal behoorlijke klimmetjes, daar heb ik ook wel wat tijd verloren. Maar ik had zoiets van blijven genieten en gezond over de finish komen dat was het belangrijkste. De tijd die ik liep was 3.26.28 (247 ste)en daar ben ik super tevreden mee. Prachtige zware ‘gouden’ medaille gekregen, het was namelijk de 30 editie van de HCM en weer een schitterende ervaring rijker, zo zie ik het maar !!! Het is toch totaal iets anders als je in de vakantie een marathon gaat lopen, de voorbereiding lijkt totaal niet op de voorbereiding die ik anders heb. De uitslagen staan denk ik wel vrij snel op www.helsinkicitymarathon.com mijn startnummer is 3268.

7 opmerkingen:

  1. Mooi Harm, die heb je weer te pakken. Mooie foto's op het blog Nu gaat het snel richting Joure. Nog een paar fijne dagen met z'n drietjes. Wij waren in de namiddag tot nu op een feestje in Nieuwehorne. Verder hier alles ok liefs pama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. no wurd it hast wol tijd om wer nei Fryslan ta toch?????? gr Alfredo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Harm,

    Gefeliciteerd. Mooi gedaan hoor. Prima binnen je streeftijd ook nog. Ik hoop dat het wijntje (of de wijnjes) lekker gesmaakt heeft. Leuk filmpje ook, je ziet jou nog net even zwaaien. Weer een hele ervaring. Kan je weer bijschrijven bij de kilometervreters...

    Groetjes, Carolien

    PS: mailtje is naar jullie gestuurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wol in prestaasje hjer in pear wike fekansje fiere en dan efkes in marathon rinne LOKWINSKE gr Alfredo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om zo nu en dan eens even wat verhalen te lezen! Geniet nog van de laatste week! Liefs Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met een goede marathon. Het lijkt mij ook behoorlijk zwaar om in heuvelachtig gebied te lopen, maar jij hebt het mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, ja groetjes Yvonne Vonk

    BeantwoordenVerwijderen