zaterdag 31 juli 2010

Salla en omgeving

We zijn afgelopen maandag weer naar het voor ons vertrouwde Salla vertrokken.
Onderweg kwamen we de eerste rendieren al weer tegen en toen we nog maar net onze tent hadden opgezet kwamen ze ons welkom heten op de camping. Dit vinden wij geweldig, dat de rendieren dus rond je tent lopen en nieuwsgierig kijken wie er nu weer nieuw zijn. Het blijft bijzonder om hier nu weer in de zomer te zijn, het is een enorm verschil met de winter.
We werden 's ochtends wakker van een onweersbui maar gelukkig bleef het droog in onze tent. Het was/is erg rustig op de camping, er komen vaak 's avonds een aantal campers die dan de volgende dag weer verder trekken.
We treffen het erg met het weer, we hebben tot nu toe hier geen kachel en lange broek aan gehad. Juist 's avonds wanneer we voor onze tent zitten zien we vaak prachtige zonsondergangen.
Let wel dit is pas 's avonds rond 23.00 uur.
Er zijn hier ook een aantal mensen die ons nog van de afgelopen jaren herkennen en het erg leuk vinden dat we weer hier zijn. De chef van het restaurantje "Sallainen Maja" heeft zelfs Harmen gevraagd of hij in de winter één keer gastchef wil zijn voor een Hollandse avond, super leuk dus. Ook hebben we van Raisa (werkzaam op de camping) een rendiergeweitje gekregen. Haar man heeft een rendierfarm (het rendiervacht van thuis komt ook bij hem vandaan).
Ook Bart hebben we weer ontmoet en gezellig mee gesproken, gelukkig heeft hij een goede wagen want op een gegeven moment was Harm aan het hardlopen en vroeg of ik hem kon ophalen met de auto, nou dat was niet een normale weg zonder de wagen van Bart had Harm het stuk echt terug moeten lopen.
Vandaag (zaterdag) zijn we een stuk wezen toeren. We zijn eerst naar Kemijärvi gegaan, een plaaats die aan de rivier de Kemijoki ligt. De rivier is de langste van Finland nl. 552 km lang. We hebben deze rivier gevolgd richting Pelikosenniemi alwaar we onderweg een klein restaurantje met minicamping tegenkwamen. Hier eigengemaakte bessenkoek en koffie gedronken. De minicamping is waarschijnlijk een optie om volgend jaar een paar dagen hier te staan.
Van Pelikosenniemi zijn we richting Savukoski gegaan, in dit plaatsje heeft de vrouw van de kerstman haar atelier. De uitzichten onderweg waren erg mooi, veel bos,water en af en toe wat rendieren.
Het laatste stukje van de tocht reden we vlak langs de Russische grens.
We blijven tot en met maandag in Salla, we moeten nl. de berg nog beklimmen en een bezoekje brengen aan het rendierenpark.
Dinsdag gaan we naar Koli.

P.S. we hebben gelezen dat Kyla ook wat heeft geschreven. Nou ze heeft al een nieuw waterspeeltje hoor!
Ze is er erg blij mee, nu maar hopen dat deze wat langer mee gaat.

1. Hoi Finnen,
    Wat leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Heb vandaag alle verhalen in één keer gelezen, omdat ons internet eruit lag. Harmen suc6 zaterdag in Helsinki,