dinsdag 4 augustus 2009

Joensuu en weven

Omdat het weer gister niet zo goed was zijn we naar de stad Joensuu geweest. Een vrij grote stad die vooral bekend staat om zijn wetenschappen, botanische tuin en een prachtige kerk. Ook zijn hier aan de haven de bekende houten huisjes waarin tegenwoordig allerlei gallerietjes huisvesten. Ook staat Joensuu bekend om zijn handwerken en ja dat zijn we tegengekomen.
In een prachtig oud houten pand waren allerlei kleine shopjes waarin mensen hun eigengemaakte handwerken spullen verkochten. In een grote zaal stonden ongeveer 8 weefgetouwen waarachter enkele jongens een vloerkleed aan het weven waren van hun eigen oude kleding. Ook kon je hier materiaal kopen om zelf een kleed te weven in alle kleuren van de regenboog was er band te verkrijgen. Ja wat doe je dat als je dit ziet en van handwerken houdt? Je wordt helemaal opgewonden en dol enthousiast. Je kon zelf een vloerkleed weven als je dat wou en dat leek mij zeker wel wat en ja hoor vanochtend ben ik om 09.15 uur naar Joensuu gereden om daar mijn eigen vloerkleed te weven. Dit is wel even aanpoten als je tot 17.00 uur de tijd hebt maar het resultaat mag er zijn. (Al vind ik dat zelf). Harm heeft dus vandaag lekker kunnen lezen en met Kyla gewandeld om 18.00 uur kwam ik met het kleed thuis. 96 cm breed en 152 cm lang en natuurlijk helemaal in mijn kleuren, wat was dit een geweldige leuke ervaring.

3 opmerkingen:

  1. Hoi vakantiegangers!!
    Het is leuk om op deze manier alles mee te kunnen beleven.En een belevenis is het zeker.En ja dat kleed is ontzettend mooi geworden. Als ik weer eens in het noorden ben dan kom ik die in levende lijve bewonderen. Geniet nog maar met volle teugen want de laatste vakantie-dagen gaan altijd sneller dan de rest.
    Groeten van Clari.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verborgen talent!
    Kun je wel een handeltje van maken; Finnen zijn dol op die kleedjes ('matto').
    Let wel niet mato, want dat is een worm....
    Ik ging een keer vissen met een Finnen, maar die moesten nog 'mato' hebben. Ik snapte er geen hout van wat matten/kleedjes ('matto') met het vissen te maken konden hebben.
    Hilariteit natuurlijk toen ze met een potje wormen (mato) aan kwamen. :-)

    Maar een mooi werkstuk heb je gemaakt hoor!
    Ik hoor graag nog een keer het preciese adres waar dat mogelijk is. Is leuk als aanbeveling voor de toeristen.
    Is het bij jullie ook zo warm?

    Bart
    Salla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. he he, even een berichtje uit Akkrum. Na een dikke week zoeken eindelijk de computerkabels gevonden! Wat leuk zeg om jullie op deze manier te volgen en wat een avonturen allemaal. Ik hoef dan ook niet te vragen of jullie het naar de zin hebben het straalt er van af!

    Wat een mooi kleed Helen en precies jouw /jullie kleuren. Ben benieuwd waar deze komt te liggen. En Harm, heb je Helens vingers en rug goed gemasseerd?

    Genietse daar het ziet er allemaal super uit.
    Knuffel voor Kyla
    Groetjes L, G, S, en K

    BeantwoordenVerwijderen