vrijdag 7 augustus 2009

Dagje kerken, kachels, luieren en weer verder trekken

Het is alweer een paar dagen geleden dat wij ons blog bijgewerkt hebben. Dinsdag was dus de weefdag en op woensdag hebben we diverse kerken met hun kloosters bezocht.
Vlak bij de camping liggen twee kloosters, een mannen (Valamo) en een vrouwen klooster (Lintula). Beide kloosters zijn nog in gebruik. In de wintermaanden maken de vrouwen in het klooster kaarsen van bijen-
was en andere handwerk-jes.
Bij het mannenklooster is een hotel en kun je kamers (voormalige cellen van de monniken) huren. Dit laatste kwam ons vreemd over, maar er wordt veel gebruik van gemaakt. De gasten kunnen op hun beurt de kerkdiensten dan bijwonen en de stilte opzoeken. (retraite) Het mannenklooster vonden wij erg mooi, veel iconen en de oude kerk met een gigantische kachel had zeker iets waar je stil van werd. Trouwens de gehele omgeving is daar prachtig. De camping ligt vlak bij een sluis/kanaal/rivier. In de rivier zitten 7 sluizen. Tijdens de zomermaanden kan je met een oude stoomboot een minicruise maken van Kuopio naar Savonlinna. Deze cruise duurt 2 dagen en hierbij ga je dus door alle kanalen, meren en sluizen. Jammer genoeg hadden we hier geen tijd voor, wie weet volgend jaar. Na het bezoek van de kloosters zijn we naar de volgende kerk gegaan. In Heinävesi staat de op één na grootste houten kerk van de wereld. Een imposante kerk, vooral het houtwerk en het magnifieke uitzicht.
Wat heel vreemd was dat er in deze kerk maar 1 schilderij hing en die was van Jezus met een engel. De kerk wordt trouwens alleen tijdens de kerstdagen gebruikt i.v.m. de hoge stookkosten, tijdens de andere maanden is er een kleinere kerk in gebruik. Daarna zijn we naar de keramiekfabriek kermasavi gereden. Hier wordt keramiek gemaakt voor kachels van Tulikivi en serviesgoed. Dit is één van de twee grote keramiekfabrieken in Finland. In de showroom stonden ook spekstenen kachels waarbij het ooo gehalte erg hoog was. (Ja Jogchum we hebben foto's gemaakt).
Nou na zo'n enerverende dag hebben wij de volgende dag heerlijk in de zon gezeten en wat gelezen. We hebben bijna al onze boeken uit. 's Avonds alvast begonnen om de boel voor de laatste keer in te pakken, want het camperen is voorbij. Vanaf vrijdag zitten we in een hotel Grand Marina in Helsinki.
Vanochtend de rest droog in kunnen pakken ( We snappen het niet maar de auto is een stuk leger geworden terwijl we toch ook: goud, amethist, mes/dolk, medaille, vloerkleed, mooie stenen en.... ja hoor een half gewei mee hebben). Maar goed de plaats was echt leeg en we hebben tot nu toe niets vergeten.
Vanmiddag kwamen we om 16.30 uur aan bij hotel Grand Marina. Een prachtig oud (voormalig pakhuis) gebouw aan de haven. De kamer ziet er prima uit. Heerlijk om op deze manier onze fantastische vakantie te beëindigen. Schrik niet.. we hebben er nu bijna 6000 km opzitten.