maandag 21 augustus 2023

Citytrip Tallinn en Kuopio

Er is al bijna weer een week voorbij nadat wij ons laatste blog verhaal hebben gepost.. Afgelopen week hebben we diverse leuke activiteiten gedaan waarover we dit verhaal dan ook gaat.

Op de laatste dinsdag van Steven, Eveline en kids zijn we met hun naar het Nationaal Park van Koli geweest. Met de stoeltjes lift omhoog (en later ook weer naar beneden) dit was natuurlijk erg mooi. Op de heenweg zie je vooral de hoogte, maar de terugweg heb je prachtige vergezichten over het meer.

Boven aangekomen zijn we naar Akka-Koli gelopen waar ook de Heilige berg is en met Kerst de dienst wordt gehouden. Op deze berg heb je een geweldig uitzicht over het uitgestrekte gebied van Nationaal Park. Na een tussenstop bij het restaurant zijn we teruggereden naar ons huisje om de laatste gezamenlijke avond gezellig af te sluiten. Niet dat de vakantie van ons bezoek al voorbij was maar omdat Helen de volgende dag op citytrip zou gaan.

De volgende dag heeft Harm Helen 's middags naar de trein gebracht, zij is namelijk samen met onze Finse kennis Marja donderdag met de boot naar Tallinn - Estland gevaren.

Harm is woensdagavond nog even met Steven, Eveline en kids gaan eten in het Sokos hotel in koli, De volgende dag is Harm
met Kyla naar het Nationaal park gereden en hebben ze samen een prachtige, maar  pittige wandeltocht gemaakt van bijna 13 km

De citytrip naar Tallinn was een georganiseerde "knutselreis", van donderdag tot zaterdagochtend. Donderdagmiddag half 2 vertrok de boot vanuit Helsinki en na een goed 2 uur varen kwamen we in Tallinn aan.

De bus zou ons naar het hotel brengen maar de binnenstad lag eruit i.v.m. nieuwe riolering etc. en werden we op een bepaald punt uitgezet zodat we te voet verder konden. Omdat er voor de avond niets op het programma stond had Marja een afspraak gemaakt bij een kapper en ik ondertussen genoten heb van een heerlijke gezichtsbehandeling.

De vrijdagmorgen moesten wij ons om 10.00 uur melden en werden we met de bus bij een fournituren winkel gebracht die ook stoffen etc. verkocht. Na het bezoek zijn we lopend naar de oude binnenstad van Tallinn gegaan om daar diverse oude gebouwen, kerken en handwerkshopjes te bekijken.

Wanneer je in de oude binnenstad loopt, waan je je bijna in de middeleeuwen door de smalle steegjes, verborgen hofjes, langs voormalige stadmuren, kerken en oude koopmanshuizen. Toch zie je hier ook wel dat ze oude gebouwen restaureren met moderne stukken er nieuw op of aan gebouwd. Een vreemde mix soms, jammer! In de Alexander Nevski Kathedraal een tweetal kaarsjes aangestoken,

Om 15.00 uur hadden we twee workshops, zeep maken en kaarsen maken. Vol verwachting de workshops ingegaan en ja, het was gezellig, maar de workshops op zich stelde niet veel voor. Beide dingen heb ik op deze manier van maken ook met kinderen gedaan en was het dus geen nieuwe techniek voor mij. Heb nu wel 2 zeepjes en 2 potjes waarin een kaarsje zit. Na de workshops zijn we nog door het oude centrum teruggelopen, een paar dingen gekocht en nog heerlijk ergens gegeten voordat wij weer in ons hotel waren.

De volgende ochtend zijn we lopend naar de terminal gegaan, hierbij kwamen we een drankenwinkel tegen waar ik voor Harm een paar biertjes uit Estland en de kruidenlikeur Vana Tallinn heb meegenomen. Onze boot terug vertrok om half 2 en nadat we aangekomen waren hebben we beide onze trein kunnen halen, Marja naar Jokela en ik naar Kuopio waar Harm zaterdagmiddag naar toe gereden was en we een paar nachten zouden blijven.

Half 10 's avonds kwam ik in Kuopio aan en stonden Harm en Lyka mij al op te wachten. We hadden voor 2 nachten een leuk huisje op camping Atrain gehuurd in de buurt van Kuopio.

In de vroege ochtend hadden we een prachtig uitzicht over het meer waar de zon over mistflarden scheen, prachtig om te zien. Na een dagje in de stad te zijn geweest vonden we het heerlijk om vandaag weer naar ons eigen huisje te rijden. Het waren gezellige maar enerverende dagen.