maandag 19 juli 2021

Warme dagen en bezoek

De warme dagen zijn nog niet op, donderdagmorgen heeft Harmen eerst een nieuw rondje met de mountainbike gemaakt.

Vanaf Hattusaari naar het Nationaal Park, deze weg heeft heel wat klimpartijen en natuurlijk heerlijke afdalingen. Vooral het stuk in het Nationaal Park is een pittige klim en dus ook een reuze snelle afdaling van bijna 57 km per uur. Ondertussen kreeg Helen van Marja en haar familie een appje of we met hun mee op de boot een trip wilden maken.

Rond 12 uur haalden ze ons op en besloten we eerst richting Alamaja te varen om daar te gaan lunchen. Alamaja, het restaurant wat eerst van Mika en Kateriina was geweest, maar nu in handen van nieuwe eigenaren. De lunch was goed en we konden heerlijk in een koele ruimte zitten.

Bij Alamaja zijn hele leuke boot-iglo-huisje te huur. In de winter hadden ze deze op het ijs en voor de zomer drijven ze op het water. Prachtig om hier in te kunnen overnachten terwijl er misschien het noorderlicht is te zien.

Hierna hebben we een prachtige boottocht terug gemaakt, waarbij je heel goed de vele eilandjes kon zien die in het Pielinen meer liggen. Wat trouwens van groot belang is dat je een diepte meter hebt in de boot, het is namelijk onvoorstelbaar waar de rotsen liggen en dat diepten wisselen binnen een meter van 20 meter naar 1 á 2 meter. Dit betekend dus dat je niet zomaar van je koers af kan wijken en niet te gek hard kan gaan. (ging trouwens best wel hard hoor!)

Na terugkomst hebben we ’s avonds nog even een gesupt, wat steeds beter gaat!

Vrijdagmorgen kregen we een appje van Reitse (een collega van Helen) en zijn vriendin die met de motor door Zweden toerden. Het leek hun wel wat om ook bij ons langs te komen en ze stappen dan zaterdagavond op de boot van Stockholm naar Turku. Natuurlijk zijn ze van harte welkom en is er wel plek waar ze hun tent kunnen opzetten. Wij hebben deze dag lekker rustig aan gedaan, natuurlijk wel weer even gras getrimd en wat kleine klusjes om het huis.

Zaterdag is Helen begonnen met haar weefgetouw opnieuw aan het opzetten. Thuis had ze een cursus gevolgd en zag dat het weefgetouw hier, niet was opgeboomd zoals het behoorde. Harmen heeft weer een rondje gelopen, ach ja zo hebben we allebei onze eigen hobby’s. ’s Avonds was het pannenkoeken tijd op het open vuur in de kota, gezellig.

Gisteren terwijl Harmen hetzelfde stuk heeft gefietst als een paar dagen geleden was Helen weer met haar weefgetouw in de weer. Voor vanmiddag was er een storm en onweer waarschuwing en kregen wij de vraag of wij Marja konden helpen met haar boot. Natuurlijk wilden wij haar graag helpen, Marja heeft ons zo veel geholpen met allerlei zaken waar wij tegenaan liepen en nog wel eens lopen. Haar auto had namelijk geen trekhaak en wij wel. Toen de storm en het onweer voorbij was (viel gelukkig reuze mee) hebben we haar kunnen helpen de boot uit het water te krijgen en op de trailer naar een plek kunnen rijden waar de boot nu in stalling staat. De avond hebben we gezellig met elkaar doorgebracht waar dan natuurlijk de sauna ook niet ontbreekt.

Vandaag komt ons bezoek, maar voordat ze kwamen hebben we voor bij het water nog een stuk getrimd en heeft Harmen mooie berkenstammetjes uit het bos opgehaald. In het afgelopen jaar is namelijk een heel stuk bos achter ons gekapt. Het eiland Hattusaari is eigendom van een papierfabriek en wanneer deze hout nodig heeft kappen ze dus een stuk bos om. De stammen die blijven liggen mogen de mensen met aanliggende percelen voor eigen gebruik uit het bos halen. Dus Harmen heeft prachtige stammetjes opgehaald en deze kunnen na zagen en kloven goed gebruikt worden in de kota.

Aan het eind van de middag zijn Reitse en Ciska aangekomen en hebben een plekje bij ons gevonden om hun tent op te zetten terwijl Harmen in de kota het eten klaar maakt.

1. Veel plezier! Leuk om jullie avonturen op deze manier mee te beleven! Groetjes Edwin en Jacqueline