woensdag 14 juli 2021

Finse quarantaine

Heerlijk we zijn weer in ons huisje in Finland, na een jaar niet ernaar toe kunnen reizen zijn we afgelopen vrijdagavond vertrokken. Om zoveel mogelijk in onze bubbel te blijven en omdat Kyla toch wel oud begint te worden (14 jaar ondertussen) en dat ze blind is, hadden we besloten om deze keer weer met de auto te reizen. Dit kwam ook mooi uit omdat we in de loop van het jaar toch wel weer wat spullen hadden verzameld die we graag in Finland wilden hebben. Onze reis ging via Travemunde op de boot naar Malmö waar we zaterdagmiddag om 12 uur aan kwamen. We vervolgende onze trip door Zweden en na goed 6,5 uur rijden kwamen we in Stockholm aan alwaar we even voor 20.00 uur op de boot naar Turku konden. Zondagmorgen 07.30 uur kwamen we in Turku aan, hier werden we voor de derde keer gecheckt of wij onze vaccinaties hadden gekregen en konden we doorrijden naar ons huis. Wat waren we blij dat we rond 17.00 uur eindelijk "thuis" waren, onderweg wel even alvast voor een flinke periode boodschappen ingeslagen. Eerst de elektriciteit maar aan zodat de pompen voor het water hun werk konden doen en de leidingen wat goed konden doorstromen.

Het viel ons niet tegen hoe het één en ander op de kavel eruit zag. Ja, het gras en onkruid staat hoog en er liggen weer 2 bomen om, ook het water is nog niet eens zo gezakt in het meer als we hadden verwacht met het weer wat hier afgelopen periode is geweest. Voor Finland zijn de temperaturen ook ongekend hoog, zo waren er dagen geweest van rond de 28 graden en ook terwijl we dit typen is het hier 29 graden.

Leuk was het ook om onze postbus leeg te halen, de kerstkaarten en een lief cadeautje hadden mooi een half jaar in onze bus gelegen. Iedereen heel erg bedankt voor de post.

Na een goede nacht en een frisse ochtend duik, heeft Harm eerst even zijn reisbenen eruit gefietst. Daarna zijn we begonnen om alle de meegebrachte spullen een plekje te geven.
Al wordt het wel lastig met de boeken, we hebben deze keer maar 15 meegenomen en de boekenkast puilt hier ook al heerlijk uit, maar ze zitten erin!

De auto die hier staat moest aan de oplader, en die deed het ook weer, het is namelijk een Toyota. O ja, en het huisje stond nog in kerstsfeer, dat hebben we toch maar aangepast, behalve het servies. We drinken nog lekker koffie uit een kerstmok!! In de namiddag hebben we het meegebrachte supboard opgepompt en heeft Helen haar eerste sup-rondje gemaakt. Ook Kyla heeft er even bij opgezeten.
En wat is het dan heerlijk om aan het eind van de middag de sauna in te kunnen gaan en te relaxen na een toch wel inspannende reis. 's Avonds heeft Harm weer heerlijk op de Finse manier het eten klaargemaakt, namelijk in de kota.

Dinsdag stond snoeien en trimmen op het programma. Vanuit Nederland hebben we ook een zeis meegenomen en hiermee zijn de eerste halen gemaaid. Nou is dat wel een bepaalde techniek hoor dat zeisen, die we nog niet goed beheersen, ook werd de trimmer flink gebruikt. Klaar zijn we nog niet maar het geheel begint er al wel mooier uit te zien en is in ieder geval de oprijlaan weer toonbaar. We kwamen er ook achter dat de septictanken vol waren en hebben we het bedrijf gebeld als ze konden komen. Onze Finse vriendin Marja is ook in haar möki en zij kwam samen met haar zus en man aan het einde van de middag bij ons op bezoek. Fijn, want we hadden post gekregen waarvoor we haar expertise nodig hadden.

Vandaag waren we alweer vroeg op, komt ook door het prachtige weer en de vroege zonsopgang. Om 03.00 uur komt de zon al op en schijnt dan algauw op onze veranda en wat is het lekker om eerst een frisse ochtendduik te nemen en daarna te ontbijten. Trouwens we duiken geregeld in het water om af te koelen. Halverwege de morgen hoorden we al van verre een trekker aankomen en was het de man die onze septic tanken kwam legen en kunnen we weer een jaar vooruit. Vandaag is de boot in het water gegaan en hebben we daarna een rondje gevaren.

De avonden zijn lang, het wordt eigenlijk niet echt donker en zitten we heerlijk op de veranda te lezen en te genieten van de stilte die er is. Heel af en toe hoor je in de verte een motorbootje gaan of de meeuwen krijsen. Dit is wel het ultieme vakantiegevoel!

1. Hallo Helen en Harmen, wat is het toch heerlijk om te lezen dat jullie eindelijk weer op jullie stekkie zijn. Geniet maar met volle teugen samen. Groetjes Clari

2. Een heerlijke vakantie toegewenst! Alle tijd voor elkaar en de natuur ��

3. Hey, wat leuk! Ik geniet altijd van jullie verhalen! Fijne tijd toegewenst !