vrijdag 23 juli 2021

Kort bezoek en kloven

Het was bijzonder dat Reitse samen met zijn vriendin Ciska bij ons op bezoek zijn geweest. Want ja, het gebeurd niet zo vaak dat we een tent op de oprit hebben staan. De avond dat ze aankwamen hebben we (te) lang en gezellig in de kota gezeten. Ze vonden ons voorstel wel fijn om een dag langer te blijven zodat ze even goed konden bij komen van de lange trip, namelijk 2700 km, ook hun wasgoed kon hier even lekker in de wasmachine gewassen worden.

De volgende dag hebben we hun meegenomen naar het Nationaal park waar vooral de uitzichten bekend om staan. Via de stoeltjeslift zijn we naar boven gegaan en na een wandeling door het park langs bekende toppen en ook een bezoek aan de heilige berg, gingen we na 5 kilometer met dezelfde lift naar beneden. We troffen het qua weer want we zaten nauwelijks aan de koffie of het begon flink te regenen.

Bij thuiskomst de sauna opgestookt zodat we na een uurtje daar heerlijk in konden relaxen. Ook het vuur in de kota werd aangestoken en na de sauna hebben we in de kota gegeten. Omdat wij zelf een paar keer de Noordkaap hebben bezocht en richting het uiterste puntje van Noorwegen bij Vardø zijn geweest konden we de jongelui wat reistips geven voor het vervolg van hun reis richting Noordkaap. We hebben deze avond iets minder lang in de kota gezeten, maar een goede lange nacht gemaakt, zodat Reitse en Ciska uitgerust de volgende morgen weer op pad konden met hun motor.

De volgende morgen na het ontbijt zijn ze vertrokken en kwam Marja langs om Helen op te halen. Samen zijn ze naar Nurmes geweest om daar te shoppen. Nurmes ligt aan de bovenkant van het Pielinen-meer en staat bekend om zijn Bomba-huis. Dit huis hebben wij een aantal jaren geleden bezocht. Ondertussen heeft Harmen een fietstocht gemaakt naar Räsävaara. Hier staat een uitkijktoren waarbij je een prachtig vergezicht hebt over het gebied van Koli.

Donderdag zijn we naar Joensuu gegaan om wat zaken te regelen en boodschappen te halen. Eindelijk hebben we een goede kloofmachine aangeschaft en gekeken naar een trailer. Nu ligt onze boot op een eigengemaakt soort rollersysteem, maar deze begint minder te worden. Tevens is het fijn om de boot niet meer elke keer wanneer wij weggaan op de kop te hoeven leggen, maar een zeil erover te trekken en eventueel onder een afdak (die dan nog gemaakt gaat worden), zodat hij in de winter goed beschermd staat. Omdat onze Toyota elk jaar een keuring nodig heeft hebben we hier gelijk een afspraak voor gemaakt. Fijn dat Anitra, die ons afgelopen jaar zo geholpen had, nog bij dit bedrijf werkt en ons herkende. Ze heeft voor ons een afspraak kunnen maken. Na een dagje Joensuu, waarbij we maar een paar winkels hebben bezocht en 6 uren later, dit is inclusief bijna 3 uren reistijd, waren we thuis, en hebben we heerlijk de sauna flink opgestookt

Vandaag is Harmen begonnen met de bomen die door de storm van afgelopen herfst om waren gegaan in stukken te zagen. Natuurlijk moest ook de kloofmachine in elkaar gezet worden en uitgeprobeerd. Fijn dat wanneer je stammetjes hebt van ongeveer 30 cm deze niet meer met de bijl doormidden gekliefd hoeft te worden, maar dat een machine dat voor je kan doen.

1. Reitse en Ciska23 juli 2021 om 20:34

We vonden het super. Bedankt dat jullie ons zo hartelijk hebben ontvangen. Jullie hebben een heerlijk plekje daar. Echt een 5-sterren camping!