maandag 22 december 2014

Winter in Koli

Heerlijk we zijn er weer.
Vrijdagavond zijn we vertrokken, via een vlucht vanuit Amsterdam naar Helsinki om 20.50 uur. We kwamen  even na 24.00 uur aan op het vliegveld van Helsinki. Onze volgende vlucht vertrok pas rond 07.30 uur zodat we op het vliegveld wat tijd moesten overbruggen.
Eerst natuurlijk de koffers opgehaald en toen naar een plekje gezocht waar we even konden vertoeven en overnachten.
Tja, we leken wel even op een stel daklozen, maar goed na wat uurtjes half wakend en slapend hebben we onze reis verder vervolgd. Wat een genot om zo'n 400 km in 1 uurtje af te kunnen leggen door middel van een binnenlandse vlucht, zaterdagochtend negen uur waren we op het vliegveld van Joensuu en konden we kijken hoe we het laatste stuk zouden afleggen. Het bleek namelijk dat de shuttle taxi van Koli niet op zaterdag van Joensuu naar Koli reed. Maar goed we hebben met wat handje klap een goede deal kunnen sluiten en de taxichauffeur (was trouwens zijn eerste rit in een gloednieuwe Honda) was ook nog zo vriendelijk om in Koli even bij de supermarkt te stoppen zodat we voor de eerste dagen een paar boodschapjes konden meenemen . Super!
We hadden tijdens de taxirit al gezien dat alles prachtig wit was, ook sneeuwde het licht.
Aangekomen bij ons huisje stond alles er nog steeds prima bij.
Eerst hebben we onze bagage opgeruimd en de accu van de auto aan de oplader gezet. Daarna konden we even bij komen van de reis.
Toen de accu vol was, en dat was heel snel, heeft Harm hem in de auto gezet en ja hoor. . . wat hebben we een top autootje, hij startte gelijk. (Komt vast door de goede vakman die hem heeft nagekeken)
Tegen 16.00 uur hield de stroom het voor gezien, na een poosje (uurtje later) zijn we maar op bed gegaan, we hadden tenslotte een nacht overgeslagen  We werden midden in de nacht wakker omdat de lampen branden, dus er was weer elektriciteit .
Zondag heeft Harm eerst een mooie boom uit ons bos gehaald
(gezaagd) en daarna de spijkerbanden onder de auto gezet terwijl Helen ondertussen het huisje in de kerstsfeer heeft gebracht. Ook zijn we nog even naar onze  brievenbus gelopen en de eerste kerstkaarten zaten weer in de bus, prachtig bedankt.

Wat is het dan fijn om aan het eind van de middag lekker in de sauna te gaan, al is het afkoelen in het meer wel erg koud brrr. Het water is nog niet bevroren er liggen wel ijsschotsen in die rond je enkels snijden. 's Avonds zijn we begonnen met het zien van de Bridge deel 2, een heerlijke Scandinavische thriller.
Vandaag zijn we naar Joensuu gegaan voor onze wekelijkse boodschappen, dit is toch wel een uurtje rijden, de auto met de spikes rijd top !!
We hebben ons zelf getrakteerd om een nieuw vervoersmiddel een echte
traditionele Finse  T7.
Wat dat is ... zien jullie de volgende keer.
Ook zijn de verlichte loipes gespoord en kunnen we dus morgen op de lange latten, ook de verlichte skipiste is open.
Terwijl we dit schrijven zakt de temperatuur ondertussen naar de -10 graden. Het is echt winter hier!