zaterdag 16 augustus 2014

Vakantie epiloog

Maandag zijn we nog even naar Joensuu geweest. Samen met Marja hadden we uitgezocht en gebeld waar we goede, betaalbare winterbanden met spikes inclusief velgen het beste konden kopen. We vonden een geschikt bedrijf namelijk TT Rengas. We hadden ze een aantal dagen geleden al besteld en ze lagen dus op ons te wachten.Omdat we zelf Joensuu nog niet in waren geweest hebben we er gelijk maar een dagje shoppen aan vast gekoppeld.
Heerlijk over de markt gestruind, waar heel veel kraampjes met groenten en fruit stonden. Vooral veel verschillende soorten bessen, zoals, aalbessen, kruisbessen, zwarte bosbessen, maar ook lakka, aardbeien en frambozen. De bessen en aardbeien worden niet per kilo aangeboden maar gaan per liter maat voor 5 liter blauwe bosbes betaal je 35,- euro. Ook een klein emmertje lakka is erg duur. Maar goed het is wel hand geplukt, en ze zijn er niet altijd. Op de terugweg de banden opgehaald en wat informatie gevraagd wanneer we ze het beste eronder kunnen doen. Bij thuiskomst bleken onze Finse buren te zijn aangekomen. Zij waren gelijk benieuwd wat er met de springbron gebeurd was en waren geïnteresseerd naar onze ervaring met drillen. Natuurlijk hun het adres gegeven zodat zij er over kunnen denken om het misschien ook een gedrilde bron aan te leggen
Dinsdagochtend heeft Helen eerst nog een 6 tal potten met lekkere blauwe bosbessen jam gemaakt, (we hebben ook wat jam in plasticbekers gestopt zodat we thuis ook hebben ) Ondertussen heeft Harmen al het hout afgedekt, de sneeuwstokken in de grond geslagen, omdat de volgende keer dat wij hier weer komen hopelijk winter is.Want ja, onze vakantie zat er bijna weer op. Een vakantie waarin er weer heel wat geklust, geschilderd en gedaan is. Maar alles met heel veel plezier.
Voor de lunch hadden we afgesproken met Marja, ze heeft ons deze vakantie met diverse zaken erg goed geholpen en vonden wij het leuk om haar op deze manier te bedanken. We hebben genoten van een heerlijke lunch in Restaurant Ryynänen in Koli. Daarna zijn we naar Rest. Alamaja geweest waar Helen nog haar expositie heeft. Wat leuk te vermelden is, Helen is gebeld door een Finse dame die erg gecharmeerd is van  haar werk.en tot nu elke keer wat gekocht heeft, ze heeft nu zelfs een opdracht gekregen van deze mevrouw. Helen mag namelijk volgende zomer van schapenwol een berenvacht maken die bij de berenkop past die deze mevrouw in de zomer van 2013 gekocht heeft. Een uitdaging dus.
Woensdagmiddag konden we met Marja meerijden naar Joensuu alwaar wij om 18.17 vertrokken met de intercity naar Helsinki. We dachten even een hondencoupé voor ons zelf te hebben maar vlak voor vertrek kwamen er nog twee honden en een kat binnen. Het was een geblaf en gehijg maar gelukkig na over en weer aftasten verliep de reis voorspoedig en kwamen even voor 23.00 uur in Helsinki aan. Ons hostel lag niet ver van het treinstation af en vonden het gelukkig snel.
Het werd wat een onrustige nacht, het hostel lag namelijk midden in de stad en tussen twee café's in en ja, die sluiten niet om 24.00 uur. s ' Ochtends vroeg waren we om half 9 al op de grote markt om te ontbijten en nog wat laatste inkopen te doen. Om goed 11 uur pakten we de bus die naar het vliegveld reed, waar we om 14.00 terug naar Amsterdam vlogen. Rob en Els hebben ons op gehaald van Schiphol, en na een gezellige terugreis waren we om 18.30 weer thuis in Joure. En nu . .. . terwijl we dit schrijven hebben we beide onze eerste vergaderingen op school alweer gehad, en kijken we uit naar ons volgend (werk) bezoek aan Finland.