zaterdag 26 augustus 2023

Huisvlijt en niet alleen van ons!

Vakantie... sommige denken misschien dat we dat hier niet hebben, maar het tegendeel is waar. Vakantie betekent voor ons: tijd voor elkaar, de rust en stilte hier, niets moet, geen druk, lekker simpel "leven", buiten koken en bakken, eten van je eigen land plukken en als je ergens naar toe wilt gaan is daar geen wachtrij, files op de weg of iets dergelijks.

Zo, zijn wij van de week naar Lieksa geweest, eigenlijk ligt het maar 9,6 km bij ons vandaan wanneer je met de boot gaat, maar met de auto is het 108 km. Een prachtige route om het Pielinenmeer heen.

Voor Lieksa ligt de plaats Vuonisjärvi waar o.a. het atelier van Eva Ryynänen (1915-2001) staat. Eeva was in Finland bekend geworden om haar beeldhouwwerk en met name de houtsnijkunst. 

In haar atelier (voormalige koeienstal) kan je diverse sculpturen bewonderen zoals dierenfiguren, kinderen maar ook wandtaferelen. 

Het spektakelstuk is wel haar kerk die nog regelmatig in functie is, niet alleen voor kerkdiensten maar ook voor kleine concerten of als trouwlocatie. De kerk is heel puur met hout gemaakt, het altaar is een enorme wortelstronk en de vloer is ingelegd met schijven boomstam. Omdat ze erg van Kerst hield heeft ze langs de wand een tafereel met herders en schapen. Als laatste werkstuk heeft ze nog het restaurant wat er staat gemaakt. Paateri zoals het heet is wanneer je in de buurt bent zeker de moeite waard om te bezoeken.

Ach, met zoveel huisvlijt zijn wij ook maar weer bezig gegaan, Helen heeft voor de winter allemaal kaarsen gemaakt, van restjes oude kaarsen met sojasnippers en Harmen is weer aan het bakken geslagen. We beleven toch zoveel plezier aan de buitenoven, en zeker met de nieuwe gietijzeren vorm is het succes van slagen erg groot. 
Terwijl we dit schrijven komt er een heerlijke geur uit de buitenoven namelijk van rozijnenbrood. 

Want ja na het suikerbrood van gisteren lag er nog een stukje gist in de koelkast en wat doe je dan...?

 Vandaag was het prachtig, windstil weer en een heerlijke dag om met de boot een tochtje om ons eiland te maken. Wanneer je dit doet, ben je met rustig varen, ongeveer 1.30 uur onderweg voor een goede 14 km. Het blijft wel uitkijken want er liggen enorme rotsblokken onder het water verscholen en daar wil je niet met je bootje bovenop varen. 

Nadat heerlijke tochtje heeft Harm de buitenoven weer opgestookt en het rozijnenbrood gebakken, ja hij heeft de smaak te pakken

Nu we in de laatste dagen van onze vakantie zijn merk je dat het 's avonds eerder donker wordt en dat dan de temperaturen in de nacht flink dalen. In de ochtend wanneer we nog steeds onze duik in het water nemen is het dan ook wat frisser aan het worden. Je wordt er wel heel goed wakker van. Ook aan de natuur zie je dat de herfst hier al haar intrede doet. Er groeien al veel paddenstoelen, de blauwe bosbessen verdwijnen en komen nu de rode bosbessen die wat zuurder smaken te voorschijn. Ook de bladeren van de berk worden al wat geel en de lijsterbes kleurt prachtig oranje. 

Bijzonder was dat er gisteren een enorme rups (8cm) over het pad krop, een olifantenrups. Wanneer deze uit zijn pop kruipt is het de nachtvlinder Groot Avondrood. Maar de rups heeft een slurf en als hij bang wordt trekt hij deze in en schudt met zijn nek heen en weer. Een prachtig beestje om te zien.

We hebben nog een paar heerlijke dagen voor de boeg voordat wij weer vetrekken!

maandag 21 augustus 2023

Citytrip Tallinn en Kuopio


Er is al bijna weer een week voorbij nadat wij ons laatste blog verhaal hebben gepost.. Afgelopen week hebben we diverse leuke activiteiten gedaan waarover we dit verhaal dan ook gaat. 


Op de laatste dinsdag van Steven, Eveline en kids zijn we met hun naar het Nationaal Park van Koli geweest. Met de stoeltjes lift omhoog (en later ook weer naar beneden) dit was natuurlijk erg mooi. Op de heenweg zie je vooral de hoogte, maar de terugweg heb je prachtige vergezichten over het meer.

Boven aangekomen zijn we naar Akka-Koli gelopen waar ook de Heilige berg is en met Kerst de dienst wordt gehouden. Op deze berg heb je een geweldig uitzicht over het uitgestrekte gebied van Nationaal Park. Na een tussenstop bij het restaurant zijn we teruggereden naar ons huisje om de laatste gezamenlijke avond gezellig af te sluiten. Niet dat de vakantie van ons bezoek al voorbij was maar omdat Helen de volgende dag op citytrip zou gaan.

De volgende dag heeft Harm Helen 's middags naar de trein gebracht, zij is namelijk samen met onze Finse kennis Marja donderdag met de boot naar Tallinn - Estland gevaren. 

Harm is woensdagavond nog even met Steven, Eveline en kids gaan eten in het Sokos hotel in koli, De volgende dag is Harm
met Kyla naar het Nationaal park gereden en hebben ze samen een prachtige, maar  pittige wandeltocht gemaakt van bijna 13 km

De citytrip naar Tallinn was een georganiseerde "knutselreis", van donderdag tot zaterdagochtend. Donderdagmiddag half 2 vertrok de boot vanuit Helsinki en na een goed 2 uur varen kwamen we in Tallinn aan. 

De bus zou ons naar het hotel brengen maar de binnenstad lag eruit i.v.m. nieuwe riolering etc. en werden we op een bepaald punt uitgezet zodat we te voet verder konden. Omdat er voor de avond niets op het programma stond had Marja een afspraak gemaakt bij een kapper en ik ondertussen genoten heb van een heerlijke gezichtsbehandeling.

De vrijdagmorgen moesten wij ons om 10.00 uur melden en werden we met de bus bij een fournituren winkel gebracht die ook stoffen etc. verkocht. Na het bezoek zijn we lopend naar de oude binnenstad van Tallinn gegaan om daar diverse oude gebouwen, kerken en handwerkshopjes te bekijken.

   Wanneer je in de oude binnenstad loopt, waan je je bijna in de middeleeuwen door de smalle steegjes, verborgen hofjes, langs voormalige stadmuren, kerken en oude koopmanshuizen. Toch zie je hier ook wel dat ze oude gebouwen restaureren met moderne stukken er nieuw op of aan gebouwd. Een vreemde mix soms, jammer! In de Alexander Nevski Kathedraal een tweetal kaarsjes aangestoken, 

Om 15.00 uur hadden we twee workshops, zeep maken en kaarsen maken. Vol verwachting de workshops ingegaan en ja, het was gezellig, maar de workshops op zich stelde niet veel voor. Beide dingen heb ik op deze manier van maken ook met kinderen gedaan en was het dus geen nieuwe techniek voor mij. Heb nu wel 2 zeepjes en 2 potjes waarin een kaarsje zit. Na de workshops zijn we nog door het oude centrum teruggelopen, een paar dingen gekocht en nog heerlijk ergens gegeten voordat wij weer in ons hotel waren.

De volgende ochtend zijn we lopend naar de terminal gegaan, hierbij kwamen we een drankenwinkel tegen waar ik voor Harm een paar biertjes uit Estland en de kruidenlikeur Vana Tallinn heb meegenomen. Onze boot terug vertrok om half 2 en nadat we aangekomen waren hebben we beide onze trein kunnen halen, Marja naar Jokela en ik naar Kuopio waar Harm zaterdagmiddag naar toe gereden was en we een paar nachten zouden blijven. 

Half 10 's avonds kwam ik in Kuopio aan en stonden Harm en Lyka mij al op te wachten. We hadden voor 2 nachten een leuk huisje op camping Atrain gehuurd in de buurt van Kuopio.

    In de vroege ochtend hadden we een prachtig uitzicht over het meer waar de zon over mistflarden scheen, prachtig om te zien. Na een dagje in de stad te zijn geweest vonden we het heerlijk om vandaag weer naar ons eigen huisje te rijden. Het waren gezellige maar enerverende dagen.