zaterdag 4 mei 2019

Op weg terug in IJsland: dag 13, 14 en laatste dag

We starten ons verhaal over dat te schrijven waarmee we ons vorig blog afsloten. Op onze reis terug richting Rauđafell hadden we eerst een boottocht op het Jökulsárlónmeer. Met een amfibievoertuig zouden we een tocht maken over dit gletsjermeer. Wat was het mooi hier, grote stukken ijs in kleuren blauw, wit en zwart dreven op dit meer terwijl de nieuwsgierige zeehonden hun kopje af en toe bovenwater staken.
Gelukkig hadden we extra kleding aan getrokken want het was ijzig koud. Na deze prachtige stop reden we door om een stukje verder nogmaals even te stoppen. Nu bij een ander stuk meer waar ook enorme ijsblokken dreven, we konden nu aan de oever blijven staan. Echt heel dicht bij de ijsblokken kan je niet komen omdat 10% boven het water te zien is en 90% zit er onder.
Onze reis ging verder door het lava landschap en de eindeloze zwarte vlakten.
Het weer was beter op onze terugreis dan de heenreis zodat we meer zicht hadden op de besneeuwde bergen en de grote lange vlakten.
Na een aantal uren gereden te hebben zijn we gestopt bij een minder leuke attractie, n.l. een vliegtuigwrak. Na 3,5 km gelopen te hebben kwam je aan bij een DC 3 die daar in november 1973 vanuit de United States Navy is neer gestort en nu een bezienswaardigheid is geworden. Het was bizar, maar heel wat mensen maakten daar foto-shoot-sessies. Trouwens het blijkt dat in 2012 een uitzending van"wie is de mol" daar ook is opgenomen.
Daarna zijn we naar onze één na de laatste overnachting gereden, een verbouwde boerderij die tegen een berghelling aan ligt in Rauđafell.
De volgende morgen hadden we een bezoek aan de Skogafoss watrrval staan, deze lag maar op 3 km van onze accommodatie af. Weer een enorme grote waterval, waarbij je niet alleen onder de waterval kon komen, maar met heel veel traptreden kon je boven een stuk wandelen. We hebben hier een stuk gewandeld en zijn toen naar een veerboot gegaan die naar de de Vestmannaeyjar gaat.
 Dit is een eilanden groep op ongeveer 11 km voor de zuidwestkust van IJsland. Gewoon om te kijken of het een leuk havenplaatsje zou zijn. Het bleek alleen maar een parkeerplaats met een ticketkantoor te zijn. Toch maar even gevraagd hoeveel het kost om een retour te te nemen. Terwijl wij besloten dit te doen, ging de boot al sluiten! Na contact met de kapitein te hebben gehad ging de klep naar beneden en mochten wij op de allerlaatste seconde nog mee. De boottocht voerde langs verschillende rotsformaties en ongeveer 17 eilandjes waarvan Heimæy het grootste en bewoond is door ongeveer 4000 mensen.
In de jaren 70 is hier nog een uitbarsting van de vulkaan Helgafell geweest.
Wij hebben deze vulkaan beklommen en niet alleen de vulkaangrond was heel bijzonder maar ook het uitzicht wat je had. Tevens moeten er hier grote kolonies papegaaiduikers te vinden zijn alleen......wij hebben ze niet gezien. De meeste komen half April om te broeden.
Na diverse plekken te hebben gezien, lekker uiteten geweest te zijn,  hebben wij 5 uren later de veerboot weer teruggenomen. Gelukkig was de zee voor Helen terug rustiger dan de heenreis, toen moest ze zich goed oriënteren op de horizon en werd ze wat bleekjes.

Vandaag is het alweer onze laatste dag op IJsland. Vanochtend zijn we via een mooie route naar Keflavik gereden. We hebben de route via de kust gedaan en kwamen zo nog een aantal mooie bezienswaardigheden tegen.
Wij zijn o.a. gestopt bij een mooi kerkje aan de kust, daarna naar het gebied Krýsuvik. Ook hier vind je kokende modderpoelen en ruik je de bekende zwavelgeur. Ja, en als je in IJsland bent kan je het natuurlijk niet maken om niet een bezoek te brengen aan de Blue Lagoon.

We zijn er niet in geweest maar een foto als afsluiting van onze mooie vakantie is hier wel op zijn plaats.
IJsland kan je omschrijven als het land met de duizenden watervallen, de grote zwarte stranden, de vulkanen en de prachtige uitzichten. Het was voor ons een geweldige ervaring!