maandag 25 december 2017

Witte winterwonderland

We hebben nog niet zoveel beleefd maar toch even een klein verhaaltje met wat mooie plaatjes.
Zaterdagmorgen zijn wij vroeg vertrokken om weer naar ons zo geliefde plek in Finland te gaan.
De reis met het vliegtuig liep voorspoedig en na een korte stop in Helsinki zijn we verder met de trein gereisd. Doordat er in het oosten van Finland een sneeuwstorm woede liep de trein een vertraging op van 50 minuten. Gelukkig had onze taxichauffeur dit gezien op internet en kwam hij ons ophalen toen de trein in Joensuu aankwam. Na een ritje van een uur kwamen we bij onze weg aan, jammer genoeg was deze helaas nog niet geschoven en kon de taxi ons niet tot het huisje brengen en moesten we de laatste 200 meter door de sneeuw onze weg vervolgen. Wel reed de sneeuwschuiver net achter ons en hebben we hem maar even voorlaten gaan zodat we zonder al dat geploeter door de diepe sneeuw bij ons huis konden komen.
Nadat we alle elektrisch hadden aangezet ontdekte we dat niet alles werkte, zoals de kachels, een aantal stopcontacten en de inductiekookplaat niet, maar daar konden we later wel even naar kijken, Gelukkig hadden we onze houtkachel snel aan, waren we toch wel wat moe en na het uitpakken van onze spullen, een kopje thee zijn we vroeg naar bed gegaan.
Zondag heeft Harm eerst de auto winterklaar gemaakt, wat inhoudt dat de  spijkerbanden eronder moesten. Natuurlijk ook even gestart, hij liep als een zonnetje.  De kerstspullen zijn van het zoldertje afgehaald en terwijl Harm buiten bezig was heeft Helen binnen het huis in de kerststemming gebracht. Daarna zijn we gauw even naar Koli gereden om wat boodschappen te halen en natuurlijk de brievenbus te legen. Hier kwamen we Martti tegen (hij past altijd op ons huis)na van ons probleem gehoord te hebben beloofde hij  om later even langs te komen en naar het elektrisch te kijken.
Het blijkt dat 1fase geen stroom krijgt, dit ligt aan een kabel die onder de grond ligt weten we sinds vanochtend half 8.
Het koken is dus wat behelpen maar de oven doet het gelukkig wel en dus maken we dingen in de oven klaar. Thuis hadden we al vlees gebraden en met wat oven aardappeltjes erbij hebben we een heerlijke maaltijd gehad. Ook een bezoek aan onze sauna was weer heerlijk en 's avonds hebben we nog een deel van een prachtige serie Norskov kunnen kijken, echt vakantie gevoel!
Vanochtend kregen we dus even voor half 8 al bezoek van een elektricien die ons vertelde, na het doormeten van alles, dat er waarschijnlijk iets met de kabel is (die onder de grond ligt) en vanaf de mast naar ons toeloopt.
Ach,gelukkig hebben we nog voldoende andere stroompunten die we wel kunnen gebruiken.
Vandaag hebben we buitenom het huis nog wat sneeuwvrij gemaakt, bijvoorbeeld een pad naar het meer toe.
Het meer is nog niet vertrouwd, dat merkten we al gauw bij het maken van een wak. (wie weet gaan we hierin ons nog dompelen na een saunagang).
Het is vandaag een wat koude dag van rond de -9 graden maar het was wel heerlijk om te gaan wandelen.Natuurlijk is de slee ook weer van het zoldertje gehaald en hebben we onze eerste glijpartij alweer erop zitten, genieten!

1. We genieten weer mee mooi hoor pama

2. Veel plezier een mooie jaarwisseling daar.
    Groet Douwe Wietze

3. Genieten, goede jaarwisseling toegewenst en een gezond 2018. Gr Alfred

4. Fantastisch!, lekker genieten en fijne dagen gewenst!

5. Het ziet er weer sprookjesachtig uit. Lekker genieten en een hele prettige jaarwisseling toegewenst en een geweldig mooi en gezond 2018. Groetjes Wiebren en Ria.