De temperatuur was inmiddels gedaald tot 12 graden onder nul. We hebben gauw onze spullen uitgepakt en de houtkachel aangedaan. Vervolgens de zelfgemaakte ( door onze beide moeders !!!) snert en linzensoep warm gemaakt. En dan denk ik dat we vanavond onze kooi maar lekker vroeg gaan opzoeken.
donderdag 23 december 2010
Zeedag
De rit naar Travemunde verliep afgelopen zaterdag uitstekend. Op een paar gladde stukjes snelweg na ging het prima. We waren tegen elfen bij de haven van Travemunde. Na dat we hadden ingecheckt mochten we na een klein half uurtje de boot op. Heerlijk, konden we eindelijk onze hut op zoeken. We waren namelijk een klein beetje vergeten dat de klok een uurtje vooruit ging, dus toen we goed en wel in onze hut waren bleek het al ½ 2 te zijn. Dus maar snel onze kooi ingedoken. Na een prima nacht en een goed en stevig ontbijt hadden we vandaag een zeedag. We zaten namelijk de hele zondag op volle zee. Ondanks dat het een flinke boot is merkten we wel dat het buiten stevig waaide. De boot ging volgens Helen flink heen en weer. Verder is het heerlijk relaxt. Beetje lezen , winkelen en natuurlijk lekker in de sauna en whirlpool ( met zeezicht !!!) waar krijg je dat nog tegenwoordig. Na dat ik een ronde in de sauna was geweest ging ik even op het buiten dek afkoelen. Want ja, na een sauna gang moet je even afkoelen. Nou, daar was ik snel afgekoeld ( wat een storm en sneeuw ) Maar in dat korte stukje dat ik mij even buiten ging afkoelen en genoot van de geweldige ver gezichten realiseerde ik mij wel dat wij twee zeer bevoorrechte mensen zijn, zo zit je vorige week op de boot van Ameland naar Holwerd en nu zitten we op de boot naar Helsinki.We kwamen op Maandag 20 December om 07.30 aan in de nieuwe haven van Helsinki aan. Het duurde een klein uurtje voordat we van de boot mochten rijden in verband met het aantal vrachtwagens die ook allemaal van de boot moesten. De reis ging verder richting Outokumpo een kleine 5 uur en bijna 400 km rijden. De wegen waren prima. De rechter rijbanen waren schoon en de linker rijbaan was nog bedekt met wat sneeuw. Als dit in Nederland het geval zou zijn hadden we gelijk een weeralarm, maar hier is dat normaal. Om kwart over twee kwamen we iets vermoeid aan in Outokumpo, waar Maaret ( eigenaar ) ons stond op te wachten. Ze was blij dat we er waren. Die heeft ons het huisje laten zien waar we verblijven. Een prachtig houten huisje ( mokki ) aan het water . Met een heerlijke grote houtkachel en sauna. Nadat we onze spullen hadden uitgepakt zijn we nog even snel naar buiten gelopen. Het is hier namelijk om 4 uur donker. We zitten aan het water, dus zijn we nog even het water opgeweest. De eigenaar had al tegen ons gezegd dat het meer veilig was en dat was dus ook zo, wat een ijsvlakte!! geweldig om te zien en om op te staan. Heerlijk om hier een week te verblijven. 
De temperatuur was inmiddels gedaald tot 12 graden onder nul. We hebben gauw onze spullen uitgepakt en de houtkachel aangedaan. Vervolgens de zelfgemaakte ( door onze beide moeders !!!) snert en linzensoep warm gemaakt. En dan denk ik dat we vanavond onze kooi maar lekker vroeg gaan opzoeken.
De temperatuur was inmiddels gedaald tot 12 graden onder nul. We hebben gauw onze spullen uitgepakt en de houtkachel aangedaan. Vervolgens de zelfgemaakte ( door onze beide moeders !!!) snert en linzensoep warm gemaakt. En dan denk ik dat we vanavond onze kooi maar lekker vroeg gaan opzoeken.
zaterdag 18 december 2010
Ja hoor, we weer gaan naar Finland
Deze keer kiezen we ervoor op met de kerstdagen in Finland te zijn i.p.v. de voorjaarsvakantie.
Ook hebben we voor een ander gebied gekozen nl. Koli en omstreken.
We zijn hier in de zomervakantie ook geweest en vonden het hier erg mooi.
Het is een gebied met vele mogelijkheden, zowel in de zomer als in de winter.
We hebben een huisje in Outukumpu gehuurd en vertrekken vanavond per boot naar Helsinki.
Hier komen we maandagochtend om 07.30 uur aan en dan is het nog een 450 km. rijden. Ja, we gaan namelijk met onze eigen auto en ook Kyla nemen we deze keer weer mee.
Voor haar hebben we wel een extra hondendekje moeten aanschaffen want de temperaturen variƫren hier van -15 graden C. tot -30 graden C. Dus een alternatieve elfstedentocht kan hier makkelijk gereden worden. We zitten bij het Pielinenmeer en zoals we in ons zomerverslag hebben geschreven kan je dus nu met de auto erover heen rijden. Een hele bijzondere ervaringen denken wij. Of wij dat ook gaan doen????
Via ons blog houden we jullie weer op de hoogte van ons Fins avontuur.
Ook hebben we voor een ander gebied gekozen nl. Koli en omstreken.
We zijn hier in de zomervakantie ook geweest en vonden het hier erg mooi.
Het is een gebied met vele mogelijkheden, zowel in de zomer als in de winter.
We hebben een huisje in Outukumpu gehuurd en vertrekken vanavond per boot naar Helsinki.
Hier komen we maandagochtend om 07.30 uur aan en dan is het nog een 450 km. rijden. Ja, we gaan namelijk met onze eigen auto en ook Kyla nemen we deze keer weer mee.
Voor haar hebben we wel een extra hondendekje moeten aanschaffen want de temperaturen variƫren hier van -15 graden C. tot -30 graden C. Dus een alternatieve elfstedentocht kan hier makkelijk gereden worden. We zitten bij het Pielinenmeer en zoals we in ons zomerverslag hebben geschreven kan je dus nu met de auto erover heen rijden. Een hele bijzondere ervaringen denken wij. Of wij dat ook gaan doen????
Via ons blog houden we jullie weer op de hoogte van ons Fins avontuur.
Abonneren op:
Posts (Atom)